The Honeydew
PROF ENTRY LINKS
Complicated feeling
Saturday, August 13, 2016 • 3:30 AM • 0 speak
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Heii seem i cant sleep now. And i dont know why. Maybe because of this complicated feeling. You know, since i finally can decide my choice and my part to #roadtodegree i feel so relief Alhamdulillah. I said to myself, still this is the first time i can decided on something big for my life. For my future i guess. Thanks Allah for the answer. So why not? So why i cant just follow the flow right? Bila fikir2 balik selama aku hidup ni, aku rasa after i end my primary school and enter life of secondary student, rse mcm matlamat not really clear. Because of that, i take the wrong part. Sebab mmg aku taktaw ape aku nak jadi lepastu. Then last2 amik stam as my resolution sbb aku takde goal nak kejar. Just follow the flow. Dah jadi mcm something natural in my life i guess. Huhu. Smpai la ke skrg, baru la aku nampak. Baru aku sedar. Selama ni mmg semuanya aku bergantung pada apa yang Dia dah tetapkan. So i think i have to story from the start. This complicated things that bring complicated feeling.

*ntahmende2akumerepek 😌

Masa stam dlu, bila aku tgk senior2 yg pegi belajar kat overseas aku rase mcm..... 'waauu, bestnya if aku dpt bljr mcm dorg an' (haha you can see how my unpure niat at first) but who know, mnde tu la jadi motivate for me nk bljr arab betul2 sbb target nak smbg bljr kat jordan or turki lepas stam. Knp Jordan? Aku rasa sbb aku nak rse ngr yg 4 season and peace of course. Why Turki? Rase motivated lepas baca storyline of bro Ammar yang syahid kat sana. Then, bila aku cakap kat mak aku, aku nak smbg bljr kat turki or jordan, mama ckp, 'duit dorg mahal so takyah la pk lagi'. Masa tu, semangat aku yg membara bagai nak rak tu tetibe down seperti ditusuk sembilu yang pedih *kmerepek. Tpi serius, waktu tu aku down sgt. Rse cam dah takde goal balik nape aku beljar. *Astaghfirullah susah betul nak ikhlas semata kerana nakkan ilmu. Kan? So, bljr cam biase je. Yg best nye, org study aku tidur. Bila exam, org stay up aku tdur awal. Tpi yg aku rse bgus nye la bangun awal. Then mandi and paling penting skali buat tahajud even wktu tu dah nak dekat subuh. Masa tu la kot aku curi2 masa sikit hafal. (Sebenarnya banyak tidur jugak opps)
Masa stam pun kan. Sebnrnye aku ta ingat sgt apa yang aku hafal. So depend pd kefahaman aku masatu. Thenn, mmg tawakkal je la slpas habis mggoreng sana sini.
*sebab tu la subjek nahu tak penah mumtaz ish2. Faham sekejap pastu blur then terus lupa cehh. Sbb tula aku rasa result yang aku dpt pun start dr zaman aku pmr, sma, spm then stam mmg aku rse bukan dr usaha keras aku pun sebab aku tahu aku tak berusaha mana pun. Astaghfirullah. Nilah dia langsung ta bersungguh kan? Janganla follow aku yang tah pape ni. But sure, jgn tinggal solat dhuha, solat hajat. Yakin dengan Allah yg Dia ada bersama kita. Tu jela tip dari aku yang tak seberapa ni. But you know, rse sedih sbb ta ingat langsung apa yang aku bljr selama ni. Tu lah namanya belajar bukan kerana NAK APLIKASIKAN DALAM HIDUP. Bukan IKHLAS KERANA ALLAH.

i know, several people often say this to me, "untungla awak, buku tak baca sngat pun tapi still dapat cemerlang. you know what, inilah dinamakn REZEKI. yess, because rezeki tiap org kan lain2 Dia dah tetapkan baik2 untuk kita. So why must kita dengkikan orang, bukan ke that sign for us to stop complaining and start berusaha untuk rezeki kita. *smile am i right? Kita tak tahu what will happen in the future. sape tahu entah2 kau la manusia paling beruntung nanti, ada rezeki yang Dia simpan untuk kau.

okay back to story.

masa mule2 web timur tengah bukak, mmg aku la paling semngat kot. Yelah, goal aku kan since stam, mmg all this things mmg aku yang urus sendiri. Memang aku buat la. Cume masa tu aku agak sedih sbb kos yang aku nak takde kat u Mutah. Then, bila dapat result Timur Tengah, you know what.. Aaaaaa i dont believe this. I get it! Masa tu rasa dah start selangkah untuk menuju matlamat aku. Alhamdulillah. Then, masa mula2 pemohonan upu keluar, aku serius blur. Taktaw nak pilih apa. dah la 12 pilihan. whattt?! Pening! Pusing! Tidak tahu ah mahu isi apa!
Sampaila selepas hari yang kite org pegi jumpe sir, dgn harapan dpt la sedikit pencerahan nak letak apa upu. Alhamdulillah, aku rasa lepastu mcm dah nampak apa yang aku minat. so, i choose financial as my first choice. Lepastu aku mmg pikir nak belajar jauh2 so aku nampak ums mmg aku isi yang tu la. Tapi aku buat yang kedua selepas usim sbb bile org tanye minx u ape, aku boleh jwb usim. hoho (alasan ntah pape)  But then, im not really sure for my choice so aku buat la istikharah. That time, i can say that mmg hati aku tekad sgt dgn kos ni so aku mmg tak tukar dah smpai close date. Yang aku ingat, aku banyak jumpa dengan akak yang beljar sabah sarawak. So aku tanya about the place and blabla... aku rasa inilah the best kot. Habis dah upu's problem. buat masa tu.

Tapi bila dah close date. Aku tak pk ape2 dah. sbb aku lebih fokus pada my goal to Jordan. So i settle everything in my own. Mama just bagi duit je, then aku la kene pergi taklimat ape sume sorg2 tanpa parents. Sampaila join kiba, join btn sume. Memang aku rasa mcm 'seronoknya, sikit lagi nak pergi jordan'

Sehingga lah, aku tak ingat hari apa, tapi sebelum result upu. Mak aku bgtaw aku yang abah kata, if dapat u Malaysia takyah gi Jordan. Mmg aku....... wahh apa lagi. Cuak. Sedih semua ada. So the complicated feeling begin. Dgn harapan dlm hati, tolonglah tak dpt upu. Nak sgt pergi Jordan sbb dah half way kan. Tak silap 2 hb 8 baru dpt kelulusan dr u jordan and baru tahu date flight sume, Then, bila upu dah keluar, 8 hb tu. aku. shocked. sbb aku dpt um. yg ums tu aku da boleh target, kirenye cam as experted. mmg aku target. mmg makin complicated rase.



Start dr hari dpt result tu hinggalah hari rabu, aku rasa tak sah if aku tak menangis sbb abah tak kasi. Hari Rabu tu lah hari yang aku menangis sgt2 sbb mama menangis, ckp suh terima abah yang macam ni, tak bagi sbb risau bila aku sakit, susah dorg nak dtg, takkan nak pergi belajar tanpa restu abah? Aku dah buat istikharah 3 hari, tapi aku mcm buntu lagi, rasa mcm takde petunjuk. Serius, mmg sedih. Sehingga la hari Khamis tu aku dah tak rasa apa2. Rasa mcm dah reda. Eh? Kenapa eah? Patutnya aku boleh protes lagi sbb aku nak sgt pergi Jordan, tapi tibe2 aku search pasal ums semua. Aku rasa cam tertarik pulak. Bila aku ingat balik istikharah yang aku buat untuk upu ni, sbnrnya Allah dah jawab dah. Inilah yang terbaik untuk aku. Kenapa aku baru nampak, mgkin sbb aku selfish sbb nak sgt ikutkan hati yang nk beljar kat overseas. Malam tu, abah panggil. Memang aku rasa, itulah first time abah cakap, 'Abah bangga tengok anak abah berjaya, abah cakap ni sebab abah dah takde anak lain, tak perlu ikut orang. Abah pergi tanya ustaz2 yang bljr Jordan, mana lagi bagus Jordan or ums, Majo ckp better ambil ums untuk kos financial. Lepas degree ni nak dapatkan kerja. Lepastu dengan duit tu awak nak pergi mana, pergilah. Ni bukan mcm spm, stam, kite boleh skor je exam, then lepastu nak jadi apa? Abah bukan tanak kasi anak abah pergi Jordan, abah kesian, boleh je abah bagi even berat hati juga, tapi abah nak anak abah ada matlmat nak kerja apa lepas degree, jadi abah nampak ums ni yang terbaik. Sebab kita diberi pilihan untuk pilih yang lebih baik" Serius, mlm tu yang aku ingat aku dah tak nak menangis, kalah dengan kata-kata abah tu.

Dulu abah nak sangat jadi engineer tapi tok nak abah jadi cikgu. Abah pun ikut sbb nak gembirakan mak. Bila dah kerja, baru abah nampak hikmah kenapa. Mama dulu dah masuk um, arwah encik suruh keluar masuk maktab jadi cikgu. Masa tu tak silap ada masalah pekerjaan. From that, aku nampak betapa pentingnya restu mak ayah dalam jalan menuntut ilmu. Aku yang selama ni tak pernah pun rasa macam ni, belajar bukan kerana mak ayah pun. Betapa kerasnya hati aku. Now, i feel that feeling.

kfine i'm trying not to cry anymore. but i just cant. because of my abah. yg aku paling rapat dulu. yang besarkan aku. yang faham aku lebih dari yang lain. even dah tak mcm dlu, tapi aku still anak abah.

so, my goal after this,
#islamicfinancialstudenttobe #roadtodegree #makeabahmamaproud #aimingformasterphd #overseas 🎓📖

Thank you Allah for the answer. Thank you for this complicated feeling. Because of this, I learn to accept. Aku belajar untuk redha..Aku belajar untuk istikharah bila ada something hard to choose and yakin denganNya. Aku belajar yang tak semua yang kita nk kita akan dpat. Dia akan makbulkan doa tak kire cepat or lambat sebab ONLY HE KNOWS EVERYTHING AND THE BEST 😃
Thank you for everyone that always be my back and support me. :)
Sorry to semua yang menaruhkan harapan untuk aku smbg bljr ke jordan. Bukan aku tak nak tapi bukan rezeki aku lagi kalini 😊

Abah, doakan anak abah ni berubah. To be the best daughter that you can proud of.

-prof-


Thanks for reading, Honeydew


The Green Lover
Hello Honeydew♥
Prof Syamam here!

since19022016♡

Tick Tock




Honey Melons



Listen to me ?